En kurerad utställningsyta, en eventarena och en plats där kunder och utställare kan interagera på ett nytt sätt. För danska Retail Insitute berättar The Lobbys Annelie Gullström om tankarna bakom det unika konceptet.

Annelie Gullström är chef för affärsutveckling på AMF Fastigheter som äger The Lobby. I intervjun med danska Retail Institute berättar hon mer om konceptet – och vad som väntar härnäst.

Kortfattat är The Lobby en kurerad utställningsyta på Norrmalm i centrala Stockholm. Eventarenan är indelad i olika ”zoner”, där kunder och utställare kan interagera på ett unikt sätt.

Genom att dela upp butiken i olika segment finns möjlighet för stor flexibilitet. Fokus ligger på ”pop-ups”, det vill säga att varumärken ställer ut sina produkter under kortare perioder.

The Lobby lanserades i april 2018 och sedan dess har fler än 150 varumärken ställt ut i utrymmet, under perioder mellan en och sju månader.

Konceptet utmanar den traditionella affärsmodellen, och Annelie Gullström är tydlig med att varumärken som är aktiva under sin tid hos The Lobby kan nå fantastiska resultat:

”Genom att interagera med sina kunder och följare aktiveras deras varumärke. Det kan vara genom olika slags evenemang, till exempel morgonyoga med smoothies, ett lunchseminarium om hållbarhet och slow fashion, inspelning av en live-podcast med en välkänd influencer eller ett eftermiddagshopping-evenemang där kunder kan träffa designern och shoppa”, säger hon till sajten.

Förutom lokala utställare kan det även finnas mycket att hämta för internationella varumärken som vill etablera sig i Sverige, genom att de slipper ta på sig risken som det innebär att investera i en första butik på en ny marknad.

The Lobbys koncept bör inte ses som en primär försäljningskanal, utan passar bättre som verktyg för varumärkespresentation och ett tillfälle för möte med kunder, menar Gullström.

Hos The Lobby är kundupplevelsen i fokus när försäljningen får stå tillbaka – och just det är så lockande med Stockholms stadsoas på Regeringsgatan 61.