Rör du dig mindre, men äter allt i din väg? Här är varför du känner dig hungrig – och vad du kan göra åt det…ja, förutom att äta mer.

Det är tidningen Men’s Health som gjort sammanställningen. Ökad hunger kan bero på att…

…du lider av sömnbrist. För lite sömn kan rubba hormonbalansen som reglerar aptiten. Dessutom är det så att ju fler timmar du är vaken, desto mer energi konsumerar din kropp och därmed blir du hungrigare.

Försök att alltid få in sju till åtta timmars sömn per natt.

…du ”glömmer” att äta. Kanske känner du liten aptit på morgonen? Eller skippar du lunchen för att du är så stressad? Oavsett anledning är det aldrig smart att hoppa över en måltid.

Tre ordentliga mål mat om dagen är grunden för stabil energi- och hungernivå. Om du ofta glömmer att äta, sätt ett alarm på mobilen.

…du dricker för mycket läsk, och för lite vatten. Vätskor med högt sockerinnehåll blockerar kroppens naturliga mätthetskänsla, vilket gör att du känner dig hungrigare och aldrig nöjd.

Dricker du för lite vatten kan du bli uttorkad, en känsla som ofta liknar hunger.

Genom att avsätta tid under dagen för att äta mat i lugn och ro, vara noggrann med innehållet i måltiderna samt sova ordentligt kan du undvika att springa till kiosken och köpa snacks och godis flera gånger om dagen.

Då blir också den där nya höstdieten så mycket lättare att hålla.

(Foto: Thought Catalog/Unsplash)