En aktiv vardag kan vara nyckeln till att nå ditt livs form och ett friskare liv. Små förändringar kan göra stor skillnad och det går faktiskt att bli vältränad bara genom att välja trappan framför hissen eller cykeln framför bilen. Här är knepen som fixar formen. 

När latheten tar över

Den berömda vardagsmotionen må vara ett omtalat ämne, men ack så viktigt. Vi människor är skapade för att röra på oss samtidigt som vår omgivning gör oss allt mer bekväma. Plötsligt ersätter el-sparkcykeln promenaden från tunnelbanan till kontoret och maten får du hemlevererad till dörren.

Förr i tiden var vi tvungna att röra på oss varje dag för att överleva. Idag finns allt ett knapptryck bort och att röra på sig är inte längre en nödvändighet. Det är här den livsviktiga vardagsmotionen kommer in i bilden och medvetenheten kring vikten av att låta kroppen röra på sig.

Foto: Unsplash/Room

Bara genom att stå upp istället för att sitta ned på jobbet har du kommit en bra bit på vägen, förklarar dietisten Kristine Symreng i en artikel från SATS. Variera dig under dagen – sitt, stå, promenera, hämta kaffe och ta trappan istället för hissen. Precis som forskningen visar är behöver kroppen någon form av rörelse var 30:e minut för att hålla igång en rad viktiga funktioner.

Vardagsmotionär eller marathonlöpare?

Genom att räkna på energiförbrukningen av vanlig vardagsmotion och sedan jämföra det med antal kalorier som krävs för att springa ett marathon kan vi uppskatta hur många marathonlopp vardagsmotionen motsvarar:

Väljer du att powerwalka eller cykla till jobbet 30 minuter per dag i ett år motsvarar det ungefär femton marathonlopp. Står du upp och jobbar en timme varje dag gör du av med lika mycket energi som under tolv marathonlopp.

Såhär enkelt kan det vara att få in motionen i vardagen:

Gå eller cykla till jobbet

Du behöver varken införskaffa avancerad racingutrustning eller dyra kläder för att lyckas med den här punkten. Ett par rejäla promenadskor och en fungerande cykel är allt som krävs för framgång.

Foto: Unsplash/Arek Adeoye

Parkera bilen längre bort

Åk hemifrån tio minuter tidigare och parkera längre bort än du planerat. Plötsligt får du en kortare promenad till och från ditt ärende – helt gratis.

Gå av bussen en hållplats tidigare än vanligt

Föreställ dig en krispig höstdag när löven börjat gulna och solen strålar. Du är på väg till jobbet med en podcast i lurarna och en kaffe i handen. Givetvis stiger du av bussen eller tunnelbanan ett par stationer tidigare för att samla energi till dagen.

Dammsuga huset

Allt handlar om inställning! Vänd en tråkig vardagssyssla till en positiv insats för både hälsa och hem. Utöver ett rent golv får du dessutom ett par värdefulla minuter av högkvalitativ vardagsmotion.

Klippa gräset

Att gå fram och tillbaka längs gräsmattan och se hur ett perfekt välklippt spår lämnas bakom en är meditativ träning i sig. Addera vardagsmotionen till ekvationen och det blir en ypperlig syssla att underhålla sig med under veckan eller helgen.

Hoppa studsmatta med barnen

Även här slår du två flugor i en smäll – barnen blir nöjda med sitt sällskap samtidigt som du gör av med massor av energi av allt hoppande.

Foto: Unsplash/Murillo de Paula