Höstens kommande mörker och fallande temperaturer innebär att vi spenderar fler timmar av dygnet i hemmet. Behagligt och mysigt, absolut – men se upp för fällorna som gör ditt hem till en hälsobov och belastar ditt välmående.

Allt för ett friskare hem

En stor del av våra liv spenderas inomhus – sovandes, vid matbordet eller framför TV:n. Faktum är att ungefär 65 procent av våra liv spenderas på hemmaplan, enligt en studie vid Harvard TH. Chan School, och givetvis påverkas hälsan av vår omgivning. Är du ofta sjuk eller har svårt att varva ned när du är hemma kan det faktiskt bero på att förutsättningarna inte är helt optimala.

I en artikel publicerad på Elle Decoration redogör experterna för ett par enkla tips att ta sig an för att göra hemmet till en mer hälsosam plats, som i sin tur kan göra dig till en friskare och gladare människa.

Foto: Unsplash/Rhema Kallianpur

Kliv ur skorna i tid

Många gör ofta misstaget att gå runt alldeles för länge med ytterskorna på sig vilket drar in onödigt damm och skräp från gatan som förstör hälsan såväl som hemmet. Istället för att bära in matkassarna till köket direkt, ta av dig skorna vid dörrmattan och spara in på både golv och hälsa.

Vädra, vädra, vädra

Att andas samma luft dag in och dag ut är det ingen som mår bra av. Inomhusluft kan innehålla upp till fem gånger så mycket föroreningar som luften utanför din dörr. Med andra ord är det bra att öppna fönster och dörrar så ofta man kan och vädra ut gammal fuktig luft.

Låt ljuset komma in

Det är sedan länge bevisat att människan trivs i naturen och är beroende av dess element. Trots att våra hem ska skydda oss mot diverse naturfenomen är det viktigt att ta till vara på det som får oss att må bra. Dra upp rullgardinen och låt det naturliga ljuset komma in – om vi missar de första strimmorna av ljus blir vi piggare på kvällen och det förkortar nattsömnen, som i sin tur påverkar hälsan negativt.

Foto: Unsplash/Soroush Karimi

Se upp för gamla kemikalier

Om du bor i ett äldre hus är risken stor att väggarna är målade med färg som innehåller farliga ämnen som du, 65 procent av tiden, andas in. Kolla upp dina kemikaliehalter med hjälp av en specialist och se till att förändra det som går att göra något åt. Andra fällor kan vara kemikalier i städutrustningen. Välj naturliga produkter eller gör dina egna – med hjälp av ättika och bikarbonat.

Välj rätt kulör

När vi ändå är inne på väggfärg – visste du att det finns särskilda färger som lugnar sinnet? Enligt en artikel i Residence är varma och pigga kulörer är bra för kreativiteten, men just i sovrummet bör du välja svala skogstoner i grönt, himmelnyanser i blått, jordnära beige och lugnande grått för en god natts sömn.