Konstnärliga plagg – eller tvärtom bärbara konstverk? Kläderna från svenska Artpiece låter konsten omsluta dig. Möt klädmärket som går över gränsen.

En kaftanklänning, som går att få i mönster av olika konstnärer, är det första plagget som har lanserats under varumärket. Under sommaren har det gått att möta gruppen och deras verk i The Lobby i centrala Stockholm, och fram till lördag den 31 augusti finns ännu chansen.

”Your most wearable piece of art”, har Artpiece som sin slogan.

Har funnits i ett år

Selfie_Artpiece
Pernilla, Karin och Ann-Sofie står bakom Artpiece.

Ann-Sofie Kahl, Karin Lundqvist och Pernilla Schönbäck driver företaget, som första gången visade upp alster i augusti 2018. De har alla gedigen erfarenhet från modebranschen – och konstintresset.

Artpiece anlitar konstnärer som får framställa unika konstverk – och utifrån dessa är det Artpiece som i sin tur designar de exklusiva plaggen som anknyter till konstverken.

Värdet måste inte hänga på väggen

Målet är dubbelriktat: dels att stödja konstnärer att hitta nya kundgrupper, dels att inspirera ”fashionistas” till att upptäcka konstens stora värld. I första omgången är det fem konstnärer som står bakom verken: Emma Larsson, Stina Persson, Marie Chanteur, Lisa Rinnevou och Gunnel Moheim.

Tesen som Artpiece driver är att varje plagg borde kunna bli lika värdefullt som ett unikt konstverk, och få ett samlarvärde. Grundarna vill distansera sig från idén att man behöver nya kläder varje säsong. De puffar hellre för ”slow fashion”, och hållbarhetsperspektivet är centralt.