Det finns en handfull nyårslöften som tusentals svenskar lovar sig själva att följa årligen – klyschigt och ofta ett bakslag. I klyschan finns dock en sanning som är värd att gräva djupare i. Det är dags att bryta ner de vanligaste målen och få rätt verktyg nu när det riktiga nyåret inträffar.

Det nya nyåret

Sommarens övergång till höst kan ses som tidpunkten då det sanna årsskiftet inträffar. Vi lämnar en skön ledighet bakom oss och bär på en nytänd gnista att återigen dyka in i vardagsrutinerna. Till skillnad från det djupa vintermörkret i december, när gnistan är syrefattig och svag.

Enligt en undersökning om nyårslöften bland svenskar utförd av Yougov är det endast 38 procent som håller vad de lovar, summerar nyhetssajten Metro. Den främsta anledningen till misslyckande är att målen är alldeles för högt satta och därmed orealistiska för många att uppnå.

Små justeringar med stor betydelse

Med den här artikeln vill vi bryta ner klassiska nyårslöften och tipsa om små justeringar i vardagen som tillslut gör att du faktiskt uppnår målet för året utan problem.

Utvilad, solbränd och uppspelt över att hösten väntar runt hörnet – det är nu förvandlingen sker. Ta del av de tidernas mest klyschiga nyårslöften och se hur vi bryter ner dem till små, enkla och realistiska delmål som kan bidra till stora, livsomvändande förändringar.

Motionera mera

Ingen har väl missat Anders Hansens sommarprat som belyser vikten av att röra på sig dagligen. ”Fysisk aktivitet är vår viktigaste medicin”, säger han i sitt program, som enligt en artikel i Expressen är det hittills mest lyssnade avsnittet i år. Hansen ordinerar minst en halvtimmes rörelse varje dag för att stärka minnet, öka kreativiteten, bli bättre på att hantera stress och må bättre i allmänhet.

Med de orden i bakhuvudet är en 30 minuters promenad en enkel match som alla klarar att klämma in – trots en hektisk vardag. Med andra ord, undvik den typiska fällan med skyhöga mål som är orealistiska och satsa istället på delmål som du med säkerhet klarar av. Efter ett tag är du förhoppningsvis redo att byta ut några av promenaderna mot en springtur.

Foto: Unsplash/Emma Simpson

Sluta stressa

Det för oss vidare till nästa klyschiga, men ack så viktiga, nyårslöfte. Att sluta stressa är något vi alla strävar efter och en rofylld vardag anses som en exklusiv lyxvara och nästintill helig. De klassiska lösningarna på problemet, såsom att andas rätt, meditera och att sova mer känner de flesta till, men varje år publiceras ny forskning om nya upptäckter som kan bidra till en mer rofylld vardag.

Det senaste, enligt en artikel i Amelia, är att alla hundägare uppmuntras till att ta med hunden till jobbet i syfte att sänka stressnivåerna under dagen och öka produktiviteten. Det bästa av allt är att hela kontoret får ta del av alla positiva aspekter som den fyrbenta vännen medför. Även små justeringar kan göra stor skillnad för stressen, såsom att lägga fram morgondagens kläder redan kvällen innan eller att endast öppna inkorgen när du faktiskt har tid att svara på de olästa mejlen.

Foto: Unsplash/Drew Coffman

Äta hälsosammare

En riktig godbit bland djungeln av klyschiga löften är det om maten: ”I år slutar jag med sockret helt”, ”Imorgon blir jag vegan” eller ”Nu startar jag året med en juice-fasta”. Med största sannolikhet kommer alla tre att misslyckas, tyvärr. Ett rimligt löfte som faktiskt går att hålla är att anamma 80/20-regeln, även inom kostvärlden. Att ”äta allt men med måtta” är det bästa och mest långsiktiga sättet att ge kroppen det den behöver för att må bra och kunna prestera, skriver Metromode i en artikel.

Dessutom är 80/20-regeln ingen tramsig diet som utesluter en mängd livsmedel, utan ett nytt mantra att leva efter och en hälsosam inställning till mat. Vill du dra ner på sockret? Ät sockerfritt 80 procent av tiden och släpp tyglarna de resterande 20. Vill du bli vegan? Laga endast veganska måltider hemma men tillåt dig att äta en köttbit när du är ute med vännerna på stan.

Spendera mer tid med nära och kära

Det här kan vara den viktigaste punkten ur ett hälsoperspektiv. Ensamhet kan påverka oss så pass mycket att det leder till sjukdomar och idag spenderar vi tyvärr allt för mycket tid framför våra skärmar. För att återigen trycka på Anders Hansens sommarprat: Det är livsviktigt att umgås och socialisera sig.

Minska din skärmtid, lägg undan mobilen vid middagsbordet, ställ frågor och byt ut tv-serien mot en runda kortspel med familjen är små saker du kan göra i vardagen som på lång sikt kommer att få stor betydelse. Boka in en AW med dina vänner, besök nya ställen tillsammans och prova nya maträtter med familjen. Rätt som det är har du format nya vanor som garanterat ökar din livskvalitet.

Foto: Unsplash/Liana Mikah