En ny kris har nått Manhattan. Ett av världens mest hållbara klädföretag lämnar finansbjässarna i kylan och vill endast associeras med företag som prioriterar planeten.

Den kraftfulla västen

Bland högt uppsatta och framgångsrika anställda finns en gyllene symbol som förenar alla hårt arbetande mästare – en väst från Patagonia med broderad företagslogga, även kallad ”The Power Vest”.

Nu vänder klädjätten ryggen åt Wall Street och alla företag som saknar miljötänk, skriver Vogue i en nyligen publicerad artikel.

Ett ikoniskt plagg

I USA har de ikoniska fleecevästarna nästintill blivit en obligatorisk del av klädkoden bland finansmän och techsnubbar. Nu tvingas de att hänga av sig västen efter att Patagonia beslutat sig för att strama åt sina regler ytterligare.

Dumpar storspelarna

I dagarna annonserade klädföretaget en ändring i sin policy gällande företagskunder – från och med nu säljer de endast sina fleecevästar till företag som helhjärtat arbetar med välgörande och miljömässiga ändamål.

Istället vill klädjätten sträva efter att nå ut till små, hållbara företag som värderar miljön högre än aktiemarknaden. Patagonias nya krav på kunden kommer inte som en överraskning med tanke på det gröna arbetet som präglar företaget.

Patagonia har sedan 1973 tagit hållbart mode till en ny nivå. Under nästan tre årtionden har de varit mästare av miljöförvaltning och socialt ansvar, samtidigt som transparensen genom hela värdekedjan är hög.

patagonia-hat
(Foto: Unsplash/Charles Deloye)