Svenske Ola Ahlvarsson, 49, har hunnit med mer än de flesta gör under en hel livstid. Han har varit världsmästare i karate, jurymedlem i prestigefyllda World Economic Forum och framför allt grundat och drivit en lång rad framgångsrika bolag.

Mest känd är han som en de mest tongivande profilerna under IT-boomen – och senaren bubblan – omkring millenieskiftet som först gjorde honom förmögen men som sen kostade honom pengar i mångmiljonklassen.

Förlorade pengar i mångmiljonklassen

I det senaste avsnittet av Influencerpodden, som spelas in av programledare Anton Granlund i The Lobbys lokaler på Regeringsgatan 61, berättar den i dag 49-årige superentreprenören om att vara snäll mot sig själv och om vad passion kan åstadkomma.

”Man är inte passionerad – man gör något passionerat. Tror du inte på det här kan du bara gå till din egen relation: man blir kär i det man bryr sig om, och man bryr sig om det man är kär i.”

influencerpodden-thelobby-olaahlvarsson

Har utvecklat över 300 bolag

Under sin karriär har Ola Ahlvarsson startat, eller varit med att utveckla, över 300 bolag. På CV:t finns Swedish Body Armour Group, snabbmatskedjan Soups&Subs, Musiczone, Interactive Media Webstore, internetportalen Spray.se, dejtingtjänsten Spraydate.se, Passagen samt börsnoterade Keynote Media Group där bland annat tidningarna Nöjesguiden och Rodeo ingår.

Han har även hyllats internationellt – framför allt för sin tid under IT-yran i slutet av 1990-talet. Anrika Wall Street Journal korade honom bland annat till ”Top ten leading European internet entrepreneurs 1999” medan minst lika tunga Financial Times och Business Week hyllade honom ett år senare.

Lyssna på avsnittet

Lyssna på hela avsnittet av Influencerpodden, som görs i samarbete med The Lobby, via länken nedan.

Avsnitt 73: Ola Ahlvarsson – Superentreprenören